Magazine met nieuws uit én over communicatieland. Geschreven door studenten en docenten van de opleiding Professionele Bachelor Communicatiemanagement van Hogeschool PXL.

3 films die braken met alle communicatietradities

Een film promoten is voor het marketingteam vaak poen scheppen. Monteer een trailertje, ontwerp een affiche, passeer langs start en ontvang je loon. Toch zijn er mensen die het niet eens zijn met deze visie. Denk hierbij aan films als Deadpool. Zij toonden aan dat less niet altijd more is.

1. Deadpool

Na zijn debuut op het witte scherm in 2016 staat Deadpool naast grote namen als Batman en Wolverine aan de top van de comicwereld. Deadpool, de film, was een enorm commercieel succes. Natuurlijk heeft de komische aard van het personage hier veel mee te maken, maar de marketingmachine achter deze film was simpelweg briljant.

Deadpool op Tinder

Deadpool heeft geen boodschap aan regels, traditie of logica. Deze karaktereigenschap trok het marketingteam door in al hun communicatie. Tinder? Waarom niet! Deadpool kreeg zijn eigen tinderprofiel en probeerde zo mensen naar zijn film te lokken.

YouTube werd ook een belangrijk medium voor hun communicatie. Deadpool kreeg geen eigen kanaal, maar verscheen op verscheidene kanalen die zich met film bezighouden. Zo was hij te gast op JoBlo Movie Trailers om zijn rating te bespreken, maar kreeg hij ook een rol in zijn eigen “Honest trailer” van Screen Junkies. Ze zochten niet enkel naar nieuwe media, maar probeerden ook de oude media op een leuke manier in te vullen. Een standaard billboard heeft amper nog effect, dat weet iedereen ondertussen. Probeer daarom het verschil te maken met de content. Deadpool deed dit met een rebus, die gebruikt maakte van de geliefde “poop emoji”. De unieke aanpak leverde hen een pak shares op sociale media op… Vaak in combinatie met hun eigen Deadpool emojiset.

2. Wreck-It-Ralph

Wreck-It-Ralph mag dan ondertussen al enkele jaartjes oud zijn, toch vond ik dat deze film zeker niet mocht ontbreken op deze lijst. Wreck-It-Ralph is een Disneyfilm uit 2012, die zich volledig afspeelt in een arcade in de jaren 80. Disney wou met deze film mikken op een ouder publiek dan normaal, namelijk mensen tussen 18 en 30 jaar oud. Hun leuke campagne doet me alvast uitkijken naar de sequel die volgend jaar in de cinema zou moeten verschijnen.

Communicatiebureau Fold7 bezorgde Londenaren een onvergetelijke ervaring. 3 dagen lang toverden ze Brick Lane om in 8-bit lane, een straat waar onze wereld en de 8-bit wereld samenvloeiden. Een hond, enkele duiven, een taxi, … Het zijn maar enkele voorbeelden van de kunstwerkjes die Aden Hynes speciaal voor deze campagne maakte.

Om de beleving compleet te maken, werkten ze ook met augmented reality. Zo konden smartphonegebruikers het spelletje Blippar ook echt spelen. Door de app te downloaden en hun camera op een groot spandoek te richten, kwam dit spandoek tot leven. Voorbijgangers konden zo kennismaken met Ralph, maar ook zijn grote rivaal Fix-It-Felix.

3. The Blair Witch Project

De film mag dan wel van 1999 zijn, toch valt er nog veel te leren van zijn marketing. The Blair Witch Project was de allereerste film waarbij het marketingteam intensief gebruik maakte van het internet. Maar hoe konden ze een horrorfilm promoten, zonder te veel details prijs te geven?

Dit deden ze door een centraal element van de film door te trekken in hun hele campagne, namelijk mysterie. Hun website bestond voornamelijk uit valse politierapporten en krantenknipsels. Door deze artikels in detail uit te werken, begonnen de mensen te twijfelen… Is dit eigenlijk een fictieve film, of een documentaire?

Natuurlijk bleef het niet enkel bij een website. Ook op imbd werkten ze aan het mysterie rond

The Blair Witch Project acteurs

de film. Alle acteurs kregen de status “Missing, presumed dead” opgeplakt voor een heel jaar. Het marketingteam huurde zelfs extra acteurs in om politieagenten en detectives te spelen, die zogezegd het mysterie onderzochten.

Zelfs in 2017 is The Blair Witch Project goed bezig. “Blair Witch”, de derde film in de reeks, biedt een VR-ervaring aan voor iedereen die het aandurft. Zeker het proberen waard!

Maar wat hebben we hier nu aan?

Communicatie is opvallen. Maar om echt op te vallen moet je lef hebben. Een nieuw medium proberen, een medium op een originele manier inkleden of inzetten op een totaalervaring, … Het zijn maar enkele voorbeelden van hoe je het verschil kan maken. Pin je niet vast op “wat de norm” is, maar experimenteer.