Give us a like and we'll keep you in the loop.

We use cookies

We use cookies and other tracking technologies to improve your browsing experience on our website, to show you personalized content and targeted ads, to analyze our website traffic, and to understand where our visitors are coming from. By browsing our website, you consent to our use of cookies and other tracking technologies.
Magazine met nieuws uit én over communicatieland. Geschreven door studenten en docenten van de opleiding Professionele Bachelor Communicatiemanagement van Hogeschool PXL.

Bjorn Verhoeven, meer dan een radiostem

We kennen allemaal de stem van Bjorn Verhoeven als presentator van de ochtendshow op Joe FM. Maar Bjorn is veel meer dan een stem. Hij is dj, leest reclamespots in en doet wat hij graag doet.

by Herve Van de Weyer
by Herve Van de Weyer

Dag Bjorn! Iedereen kent jou natuurlijk als de presentator van de ochtendshow van Joe FM, waar Tess Goossens je collega was. Maar wat deed jij voor je radiocarrière begon?

Bjorn Verhoeven: “Muziek is eigenlijk altijd een hobby van mij geweest. Op mijn 16de ben ik bij een lokale radio begonnen. Op zich was ik eigenlijk wel altijd een goede student. Ik studeerde zelfs Latijn. Maar door de hobby en die liefde voor radio bracht ik meer tijd door in de studie dan ergens anders. Nadat mijn ouders ook doorhadden hoeveel tijd ik spendeerde aan radio maken heb ik bewust gekozen om toch iets anders te gaan studeren, ondanks mijn goede punten op school. Toen ben ik overgeschakeld naar het TSO waar ik gekozen heb voor de studierichting boekhouden-informatica. Dit leek met verstandig aangezien bij het maken van radio ook steeds meer een computer betrokken werd. Op mijn 17e ben ik dan afgestudeerd. Toen was ik al zo verkocht aan de radio dat ik aan de Erasmushogeschool in Brussel de opleiding ‘Meester in de Audiovisuele Kunsten’ ben gaan volgen. Dit was een specifieke opleiding voor radiomakers. Ideaal dacht ik toen, maar deze was eigenlijk veel te eenzijdig. De lessen waren heel saai en enorm op kunst gericht en dat was niet wat ik wilde. Datzelfde jaar is een vriend van Mij, Niels William, een groepje gestart genaamd K3. Toen hij me vroeg of ik mee in dit project wilde stappen, veranderde alles voor mij. We stonden de hele zomer op nummer 1 en toen waren die studies natuurlijk snel vergeten. Om toch een diploma te behalen ben ik dan nog 3 maanden informatica gaan studeren in Diepenbeek, maar dit waren toen in mijn ogen echt wel zo wereldvreemde mensen dat ik daar ook niet mijn richting vond. Daarna had ik het geluk dat ik tijdens die zomer van K3 een hele zomer lang op elke opname van 10 Om Te Zien was en daar Mike Verdrengh en Guido Depraetere, de oprichters van VTM, heb leren kennen. Zij wisten dat VTM een eigen radio ging starten en zochten daarvoor mensen met radio-ervaring. Zo ben ik direct in hetzelfde jaar van K3 bij VTM terecht gekomen. Ik werd toen meteen de huisstem van VTM, DJ bij Topradio, de start van radio’s bij VTM. Ook kreeg ik hier de kans om mee te denken aan het dossier, en dus de start van Q-Music mee te maken.”

Zolang je iets graag doet, doe je het volgens mij altijd goed

Buiten het feit dat je actief bent in het radiolandschap ben je ook nog met vele andere zaken bezig. Zo spreek je ook reclameboodschappen in, doe je voice-overs en ben je aan het werk als presentator. Hoe combineer je al die dingen met een privéleven en nu ook nog met je nieuwe uitdaging: ISOLA Belgium?

Bjorn Verhoeven: “Hoe ik het combineer? Goh, ik probeer altijd twee dingen tegelijk te doen. Als mensen mij iets vragen probeer ik altijd heel snel een antwoord te hebben. Ik ga ,op mijn instinct af, maar doe daarvoor toch een beetje opzoekwerk. Dit heeft als gevolg dat dingen niet blijven aanslepen. Zo merk je al meteen dat het allemaal veel vlotter gaat want als je blijft twijfelen en je moet blijven ‘meeten’ om over hetzelfde te gaan babbelen en dat met dezelfde mensen, dan ga je merken dat alles vertraagt. Dus vanaf het moment dat je een beslissing neemt, of je iets doet of niet, zakelijk of niet, boek het direct in je agenda. Zo merk je dat je enorm veel tijd hebt doordat je niet hebt getwijfeld. Het 2de punt is alles zo graag mogelijk doen. Als je alles wat je doet uit jezelf doet en met volle passie, ga je jezelf voor alles ook 100% smijten waardoor je het goed doet en er ook nog eens kracht uithaalt. Als je ergens gaat werken en je bent er niet gelukkig denk ik dat je sowieso minder productief bent. Als ik in de auto zit ben ik zowel aan Isola aan het denken als aan de radio. Gewoon omdat ze me allebei zo dicht aan het hart liggen en ik beide projecten zo graag doe. Het gevolg is dat alle mensen waarmee je werkt gelukkig zijn en graag komen werken en dat als er problemen zijn, dat je ze zo snel mogelijk samen probeert op te lossen. Je bent als bedrijf dan ook maar zo sterk als je zwakste schakel dus ik vind het echt wel belangrijk, zoals hier bij ISOLA Belgium, dat iedereen zich goed voelt en hier ook graag werkt. Ik denk als je dit voor mekaar krijgt, dat je al een groot verschil kan maken.”

Hoe kom je nu van het radioleven in de zakenwereld zoals nu bij Isola Belgium?

Bjorn Verhoeven: “Heel veel mensen denken dat radiomakers gewoon mensen zijn die de hele dag niks anders doen dan wat plaatjes draaien en dat is het. (lacht) Zoals ik al zei ben ik heel vroeg geconfronteerd met dossiers maken. Zo had ik bij Q-Music vanaf het begin ook een meesturende functie. Overal waar ik zat draaide ik niet alleen plaatjes maar keek ik naar hoe ik het bedrijf meer richting kon geven naar de toekomst. En hiervoor waren ze bij Isola op zoek naar iemand in deze sector, de bouwsector. Onze CEO is een jaar jonger dan mij. Hij is advocaat van opleiding en nu baas van dit grote bedrijf. Hij leidt dit bedrijf met de instelling ‘iedereen die hier binnenkomt heeft talent en heeft zin om iets compleet anders te doen, waar hij/zij vandaan komt maakt niet uit’. Zo hebben we hier ook iemand in de planning die uit een communicatierichting komt. Zo ben ik dus hier ook gevraagd om CBO te worden en de strategie op gebied van marketing en sales naar de toekomst uit te werken. Daarnaast ben ik ook mee verantwoordelijke voor de personeelszaken en zorg ik ervoor dat iedereen hier gelukkig is en kan doorgroeien. Ik ben dus eigenlijk niet van het ene naar het andere gegaan, maar ik doe gewoon hetzelfde voor een ander bedrijf.”

De strategie van een bedrijf bepalen, is zoals een tanker besturen

Dus eigenlijk, als ik je nu zou vragen om 1 aspect te kiezen wat je nu het allerliefst doet, zou je dit niet kunnen omdat ze allemaal verweven zijn?

Bjorn Verhoeven: “Absoluut! Mee de strategie bepalen zoals ik hier nu bij Isola doe, een bedrijf van in totaal 170 mensen, is zoals een tanker besturen. Als je een tanker over 5 kilometer naar rechts wil laten draaien moet je nu al aan het roer gaan draaien. Bij radio is dit ook zo. Mensen denken ‘oh ze draaien plaatjes, dan is het goed en de cijfers zullen wel stijgen’ maar zelfs daar wordt over nagedacht. Wat gebeurt er bijvoorbeeld met de luistercijfers als we nu eens meer rockmuziek gaan draaien? Wat is de invloed over 1 jaar, 3 jaar, 5 jaar? Hoe zijn onze collega’s in het aanbod zich anders aan het onderscheiden? En dat doe ik het liefst: de markt analyseren, kijken waar de mogelijkheden liggen en de tanker ernaartoe sturen zonder dat er iemand overboord valt.”

In het radiovak ben je ook nog met een aantal andere projecten bezig. Kan je hier al iets over kwijt of blijven deze nog even geheim?

Bjorn Verhoeven: “Op dit ogenblik, eind 2017, waren er licentieaanvragen om regionale radiostations te starten. Het voordeel hiervan, zoals je ook ziet bij grote firma’s, is dat alles wat dichtbij is weer meer dan ooit interessant is. Ook als je kijkt naar winkels tegenwoordig. De grote Colruyt winkels hebben in het algemeen minder omzet dan de kleine buurtwinkels zoals de Spar in zijn totaliteit. Dit komt doordat alles veraf en stresserend is zoals het negatieve wereldnieuws. Mensen willen terug meer dichtbij zijn, waar het veilig en vertrouwd is. De buurt is veiliger dan ooit. In die optiek geloof ik dat kleine regionale radio’s de toekomst zijn. Ja, ik noem ze liever regionaal dan lokaal want dan denken de mensen nog aan die oubollige studio’s in een achterkamer, met aan de muur zo’n armzalig vlaggetje en wij willen natuurlijk wel voor kwaliteit staan want dat verwachten de mensen tegenwoordig dus dat moet ook geleverd worden. Maar het feit dat het dichtbij is zie ik als een ongelofelijke bron van informatie en het is net dat dichtbij-gedeelte dat nationale zenders en zelfs internetmedia tegenwoordig steeds minder doen. Zo heeft bijvoorbeeld Het Belang Van Limburg steeds minder lokale correspondenten. Dus er is potentieel. Je ziet ook steeds meer gemeentes fusioneren, maar met wil toch net klein genoeg blijven. Tussenniveaus zoals een provincie blijkt niet meer nuttig te zijn, behalve in Limburg, de enige provincie waar dit ‘ons’ gevoel provinciaal nog speelt. De grote lijnen worden nationaal uitgetekend. Bij radio is dat ook zo. Als jij talent hebt voor iets, ga je dit eerst laten rijpen bij de regionale zenders en zo misschien opgepikt worden door de nationale zenders. Als die regionale er dan niet meer zijn heb je geen eerste stap meer om dingen te leren en dat is toch wel een belangrijke functie. Dus, die regionale licenties hebben wij nu aangevraagd. De minister moet daar nu een uitslag over geven en dan moeten we 1 januari van start.”

Super! Ik kijk er alvast naar uit. En zijn er ook al namen voor deze zenders?

Bjorn Verhoeven: “Uhm, er zijn verschillende voorstellen gedaan voor verschillende namen maar ze hebben wel altijd iets lokaal, iets herkenbaar. Bijvoorbeeld voor Hasselt is Hasselt 1 aangevraagd, voor Tongeren Radio Tongeren. Op die manier geven we heel duidelijk aan wie we zijn en wat we doen.”

Lokale radio’s zijn inderdaad aan het groeien en er komen er zoals jij zegt meer en meer. Zie jij het dan eerder als een troef en niet als bedreiging naar de grotere, nationale zenders zoals Q-Music en Joe FM?

Bjorn Verhoeven: “Neen, neen, neen! We hebben een klein aanbod in Vlaanderen. We hebben maar een paar regionale, 5 VRT-zenders en dan tel ik zelfs Klara mee waar eigenlijk niemand naar luister (lacht) en 2 nationale zenders. 3 nu met Nostalgie erbij en dat is het. In Nederland zijn dit er gemiddeld 20 die je kan ontvangen. Dus in heel Vlaanderen is er nog lang niet genoeg aanbod met gevolg dat er nog altijd mensen zijn die ergens naar luisteren omdat ze naar iets moeten luisteren en het misschien niet helemaal hun ding vinden. Hier kan je dan op 2 manieren een onderscheid maken: ofwel ga je andere muziek draaien, en dat hoort er ook wel bij want je hoeft niet dezelfde muziek te draaien als Q-music of Joe FM, maar het belangrijkste is hier dan die lokale informatie. Ik heb bijvoorbeeld geen boodschap aan de beslissingen over de wegenwerken in Kortrijk als ik hier woon, maar wel aan het nieuws over bijvoorbeeld de Kempische poort die werd vernieuwd en hoelang dat ging duren. Dus ik denk dat dit wel het grootste verschil gaat zijn tussen de nationale en regionale zenders.”

Ikzelf ben een studente Communicatiemanagement met als afstudeerrichting reclame. Maar radioreclame lijkt me toch nog een andere wereld dan de traditionele tv-spots. Wat is hier volgens jou het grootste verschil, buiten het aspect beeld-geluid dan?

Bjorn Verhoeven: “Er zijn verschillen in de zin dat het een niet zonder het ander kan, ze zijn dus eigenlijk aanvullend. Ik zal nooit zeggen dat een radiospot beter is als tv, maar voor een tv spot moet ook audio gemaakt worden. Bijvoorbeeld iedereen kent de typische catchlines zoals ‘Ik ben toch niet gek’ of ‘Ixiiiiiinaaa’. En als je dan ergens dat beeld gaat zien denk je meteen aan dat deuntje en dàt is de kracht van radioreclame. Het voordeel hiervan is dat het beeld wat je van je bedrijf wilt geven kan versterken door er iets auditief aan toe te voegen, iets waar je in je hoofd al bij een beeld denkt. Gamma bijvoorbeeld met Luk Wyns, het stemmetje van bompa Backeljauw. Ze hebben hem 15 jaar lang gebruikt en dan 2 jaar weggelaten met als gevolg dat hun omzet met 20% was gezakt. Ze bleven campagnes doen, maar enkel door van stem te veranderen daalde de omzet toch. Mensen krijgen een beeld en goed gevoel bij je zaak en hebben dit als houvast als ze jou horen. Blaadjes blader je door, je leest wat je wil lezen en je gooit het weg. Tv-reclame spoelen we allemaal door. Bij radio kan dit niet want je zit in de auto, dat passeert en je vindt het normaal. Je kan wel eens zappen maar dan kom je opnieuw op reclame uit want alle zenders hebben dezelfde tijdstippen hiervoor. Bewust gedaan want op dit vlak kan er dus ook geen concurrentie zijn tussen de verschillende zenders. Waar je ook bent, je luistert langer naar de radio dan dat je tv kijkt op een dag. Dit gecombineerd met het feit dat je bij radio voor weinig geld je merk onbewust in heel veel mensen hun hoofd duwt geeft een enorm rendement. De enige bedreiging voor radio is Spotify waar je zelf je muziek kan kiezen. Maar als we dan goede radio maken waarin we mensen doen bewegen en emotie brengen, zijn ze toch nog geneigd om naar traditionele radio te blijven luisteren. En ook bij Spotify zit je nog altijd met die reclame zolang je de gratis versie blijft gebruiken. Bij Facebookreclame heb je ook liever audio bij het beeld om de boodschap te versterken. En zo blijft radioreclame eigenlijk toch wel de toekomst.”

Voor de reclamewereld is het aanbieden van het juiste product, op het juiste moment, aan de juiste doelgroep het punt waar nog aan gewerkt kan worden.

Is er nog een aspect waarin jij de reclame/communicatiewereld in ziet evolueren doorheen de volgende 10 jaar?

Bjorn Verhoeven: “Jazeker! Ik denk dat het belangrijkste is dat je iemand zijn interesse wekt met iets wat die persoon echt interesseert. Zo bereik je ook veel meer met je reclamespot. Als je kijkt naar Google en Facebook, de grootheden, deze weten perfect wat jouw interesses zijn. Ze kennen jouw favoriete kleur, oogkleur en zelfs jouw medisch dossier. Zo ver gaat het al en we kunnen niet meer terug. Het is echt gek om te weten hoe per ongeluk wij informatie delen met de wereld die volledig wordt gescreend. Dit kan al door bijvoorbeeld een selfie te nemen bij de dokter en deze te delen. Ze hebben een volledig profiel van jou. Als jij bijvoorbeeld 3 keer naar een oogarts gaat, wedden dat je binnen de 3 dagen een mail krijgt van Pearl met aanbiedingen en brillen die bij je zouden passen? Dus waar kan de communicatiewereld naar toe? Als je inderdaad naar zo’n arts gaat en je een bril nodig hebt, nog juister de juiste doelgroepen benaderen zodat je veel meer op het juiste moment een antwoord biedt en bent voor je klanten. En dat noemen ze dan below the line. Echt richten op iemands noden. Above the line is reclame naar iedereen toe, zoals de radiospot. Maar ook daar ga je straks radio hebben die enorm veel rock draait waar mensen naar luisteren die misschien ooit een Harley Davidson willen kopen of enorme whiskyliefhebber zijn om dan specifiek daar reclame voor gemaakt wordt zoals bijvoorbeeld voor Jack Daniels. Voor de reclamewereld is het aanbieden van het juiste product, op het juiste moment, aan de juiste doelgroep het punt waar nog aan gewerkt kan worden denk ik. Maar dat kan natuurlijk in alles hé, zoals De Post nu alle folders in alle bussen gooit kan het zijn dat ze binnenkort specifieke folders in de bus steken van winkels waar jij vaak naar toe gaat. Of juist van de concurrent als jij vaak naar de Lidl gaat dat je een folder van de Aldi krijgt. Dus zelfs op traditionele media is De Post in België zich hierin aan het positioneren. Een ander voorbeeld is Facebook, waar iedereen die van dieren houdt in straal van 20 km reclame krijgt van lokale dierenwinkels.”

Dan heb ik nog wel een persoonlijke vraag om af te sluiten. Omdat je al zo’n bezig bij bent, denk je dat het hier stopt of zie je jezelf binnen een aantal jaar weer ergens anders aan het werk zijn?

Bjorn Verhoeven: “Dat weet je nooit. Ik heb nog nooit iets gepland in mijn leven en dat is altijd mijn kracht geweest. Als ze morgen bellen met een nieuw interessant voorstel kan het heel goed zijn dat ik erin meega als het echt boeiend is. Toen jij 10 was had je ook een hele andere kijk op de wereld als nu, en dat is bij mij nu ook nog steeds nu. Er kan altijd een mogelijkheid komen waarvan je denkt ‘dit lijkt een leuke volgende stap’.”