Give us a like and we'll keep you in the loop.

We use cookies

We use cookies and other tracking technologies to improve your browsing experience on our website, to show you personalized content and targeted ads, to analyze our website traffic, and to understand where our visitors are coming from. By browsing our website, you consent to our use of cookies and other tracking technologies.
Magazine met nieuws uit én over communicatieland. Geschreven door studenten en docenten van de opleiding Professionele Bachelor Communicatiemanagement van Hogeschool PXL.

Chokri Mahassine, de man achter het gezicht van Pukkelpop

“Wanneer je doorgroeit heb je een boodschap, je hebt iets in je mars.” Wie Pukkelpop zegt, zegt Chokri. De ‘Big Chief’ binnen de Pukkelpoporganisatie stelde zichzelf helemaal open tijdens dit interview. Zijn visie op een organisatie inspireert al 33 jaar lang vele organisatoren, laat jij je ook inspireren?

by Miriam El Farissi
by Miriam El Farissi

Pukkelpop. Een begrip. Hoe komt het festival aan zo'n sterke naam op communicatief vlak?

Chokri: “Het festival bestaat natuurlijk al 33 jaar en dat speelt een grote rol. Door de jaren heen zijn we kunnen groeien en hebben we het festival vanuit een sterk alternatief imago steeds kunnen uitbreiden. We zijn geëvolueerd van een festival met 1 podium en 7 bands, tot wat het vandaag is. We hebben al die tijd kunnen laten zien dat Pukkelpop zich bezighoudt met vernieuwing, we zijn altijd met alles de eersten geweest. Wij waren jarenlang hét alternatieve festival, we weten dat het publiek graag eens ‘iets anders’ wilt en daar spelen wij op in. Dat is het kenmerk van Pukkelpop en dat hebben we ook heel sterk onderstreept.”

En stel dat u vandaag een nieuwe naam mag verzinnen, welke zou dat dan zijn?

Chokri: “Ik kan me dat niet inbeelden! Zelfs vandaag de dag vind ik de naam Pukkelpop nog steeds heel toepasselijk voor het festival.”

Waarom vind u dat?

Chokri: “Pukkelpop is ontstaan toen ik nog heel actief bij de jeugdbeweging zat. We hadden het idee eens iets anders te doen dan op kamp te gaan zoals andere jeugdbewegingen, dus besloten we een ‘festival’ te organiseren. Natuurlijk had het evenement een toepasselijke naam nodig. We zijn dan gaan brainstormen over wat de hedendaagse jongeren (van toen) gemeenschappelijk hebben. Wat kenmerkt jongeren? Puisten natuurlijk (lacht). Welke nationaliteit, geloofsovertuiging of kleur je ook hebt, elke jongere heeft puisten. Vanuit dat standpunt zijn we op de naam Pukkelpop gekomen.”

Wat kenmerkt jongeren? Puisten natuurlijk _(lacht)._

Ook de namen van de tenten zijn heel erg origineel, eerst waren het Wablief?! En Shelter, nu is het Lift en Booth. Waarom deze namen?

Chokri: “Door de jaren heen hebben we verschillende namen bedacht, de eerste tent hebben we ‘Marquee’ genoemd. Het betekent letterlijk ‘grote tent’ maar het was ook een bekende club in Londen, waar de carrière van vele wereldberoemde bands van start is gegaan. En zo is het steeds verder geëvolueerd.”

Hoe komen ze tot stand? Wie verzint ze?

Chokri: “We denken steeds na over wat we willen creëren en hoe we dat zo goed mogelijk kunnen benaderen. Het hoeft niets vergezocht te zijn of gekopieerd van een ander. Een beetje originaliteit dus! Mijn vrouw, tevens mede-organisator, bedenkt het merendeel van deze namen.”

Is er een verschil tussen de jongere en oudere medewerkers qua creativiteit?

Chokri: “In alle eerlijkheid, qua benamingen is het tot nu toe altijd de oudere generatie die overheerst. Omdat zij altijd voor Pukkelpop hebben gewerkt en er helemaal in zijn ingewerkt. Natuurlijk is de invloed van jongeren ook sterk hierin, je moet jong en fris blijven als organisatie. Jongeren bekijken dingen vanuit hun eigen standpunt en zo kunnen zij de ouderen inspireren. Het is die combinatie en samenwerking dat er voor zorgt dat Pukkelpop fris blijft en verder kan professionaliseren.”

Kunt u de allerbelangrijkste reden formuleren die ervoor heeft gezorgd dat het succes van PKP zo groot is geworden?

Chokri: “Het internet. Het is zo groot, je kan er alles terug vinden. Je kan ervoor zorgen dat je met een goed uitgedachte campagne steeds meer aandacht krijgt. Via online platforms vindt muziek veel sneller toegang tot miljoenen mensen. En niet enkel in Amerika, maar over heel de wereld. Dat is een nieuw gegeven en heeft er voor gezorgd dat jonge frisse muziek een weg naar de top heeft gevonden. En ook dat Pukkelpop er in meegegroeid is. Niet alleen in de jaren ‘90 door de hulp van de media, maar ook door de opkomst van het internet.”

Is de communicatie naar het publiek door de jaren heen lastiger geworden, of juist makkelijker door bijvoorbeeld social media?

Chokri: “Social media maakt het makkelijker, maar zeker ook moeilijker om te communiceren naar het publiek. Je moet tegenwoordig veel meer ‘instant’ zijn en snel reageren op bepaalde zaken. Dat maakt het soms wat moeilijker wanneer je je in een lastige situatie bevindt. Maar social media maakt het leven ook makkelijker. We geraken sneller aan informatie, het maakt de communicatie in die zin dus makkelijker. Je moet dingen kunnen gebruiken die het jou makkelijker maken, ik ben alvast een sterke voorstander van social media.”

Social media maakt het makkelijker, maar zeker ook moeilijker om te communiceren naar het publiek.

Ook de doelgroep van het festival is sterk veranderd, er zijn meerdere muziekgenres toegevoegd aan de line-up. Komt dit door de grote vraag van het publiek?

Chokri: “De diversiteit van Pukkelpop is één van de redenen waarom we naar nieuwe muziek hebben gezocht. We hebben die diversiteit laten zien door middel van DJ’s op ons festival. Dat was ervoor nergens anders te zien, enkel in de discotheek. In 1993 zijn we te weten gekomen dat mensen willen dansen, ze willen niet enkel naar een gitaarband kijken. Het alternatieve willen we behouden, maar nieuwe dingen boden zich aan die nog klein waren die klaarstonden om te groeien.”

Heeft Pukkelpop er volgens u voor gezorgd dat mensen meer openstaan voor veel meer muziekgenres?

Chokri: “De laatste jaren hebben we veel kritiek gekregen van mensen die Pukkelpop 20 jaar geleden bijwoonden. Zij vinden dat omdat Pukkelpop te veel geëvolueerd is. Er is meer hiphop, RnB en Urban. Dat is vandaag de dag een belangrijk aspect in het leven van jongeren. Maar wij blijven het standpunt behouden dat jongeren onze doelgroep zijn en dat is altijd zo geweest. Daarom verandert de muziek sterk. Af en toe durven we wel nog eens om te kijken en bands van een aantal jaar geleden op een podium te plaatsen. Maar ons hoofddoel blijft jongeren entertainen. De belevingswaarde van een festival is nu heel anders dan voorheen en daar willen we rekening mee houden.”

U staat al jaren aan het hoofd van de organisatie van Pukkelpop. Natuurlijk staat u er niet alleen voor. Hoe groot is uw vaste team?

Chokri: “We zijn met 4 hoofdorganisatoren en hebben een tiental werknemers in het hoofdkantoor die het hele jaar door bezig zijn met Pukkelpop. En in bepaalde perioden van het jaar zijn dat er veertien of vijftien. Daarnaast hebben we een aantal verantwoordelijken die tijdelijk een verantwoordelijkheid opnemen tijdens het festival. Zij werken niet altijd ‘van nine to five’. Maar ze hebben wel een belangrijke taak binnen de organisatie.”

Hoeveel medewerkers zijn er in totaal?

Chokri: “Wanneer het festival nadert hebben we meer mensen nodig voor accommodatie, communicatie etc. om het festival op te zetten. Daar zijn verantwoordelijken voor nodig die er voortdurend mee bezig zijn. Zij zijn de medewerkers van het secretariaat. Ze zorgen ervoor dat de verenigingen die ons helpen goed ingelicht zijn en weten wat ze moeten doen. Uiteindelijk spreken we van zo’n 10.000 mensen die helpen. Zowel eigen mensen als professionelen, firma’s en dergelijke die samen bijvoorbeeld een tent opzetten.

Hoeveel daarvan zetten zich in voor de communicatie?

Chokri: “Op dit moment bestaat de communicatie uit twee personen, enerzijds Frederik (Luyten, nvdr) en anderzijds Anja (De Geyter, nvdr). Zij zijn de belangrijkste mensen. Tijdens het festival werken er rond de 35 mensen in het communicatieteam, dat gaat van opnamen tot eender wat. Communicatie vind ik een groot begrip, behoren de cameramannen daar ook bij? Ik vind van wel, en als je al die mensen optelt is het een behoorlijk grote groep. Maar wat voor ons het belangrijkste is, is de vraag wie houdt zich bezig met de communicatie voor, tijdens en na het festival? Dat is harde kern van de communicatie en dat zijn ongeveer 30 à 35 personen.”

Communicatie is zeer belangrijk voor een festival.

Hoe belangrijk is uw communicatieteam in vergelijking met het team dat pakweg de boekingen doet?

Chokri: “Communicatie is zeer belangrijk voor een festival. Maar dat is de programmatie ook. Mensen in het programmatieteam hebben veel knowhow nodig, zo hebben we iemand die ‘top is in pop’. De beste in Europa als je het mij vraagt, een jonge gast die dat heel goed kan. Maar deze programmatie hangt vast aan de communicatie want het moet gecommuniceerd worden naar het publiek. Soms zit er een reden achter de programmatie, een verhaal of dergelijke, en dat moet goed overgebracht kunnen worden. Dat is een belangrijke taak binnen de communicatie. Er moet dus een enorm goede samenwerkingsverband zijn tussen programmatie en communicatie. Daar tussenin is er ook nog het team dat zich bezighoudt met de look en feel van Pukkelpop. Zij bepalen hoe het festival eruit ziet en verzinnen de befaamde namen, dit team is onder leiding van mijn vrouw. Deze drie elementen zijn dus heel belangrijk: programmatie, vormgeving en communicatie.”

Hoe belangrijk is het om ‘het gezicht’ van pukkelpop te zijn?

Chokri: “De laatste jaren heb ik geprobeerd het beeld van het ‘gezicht’ te zijn te verminderen. Ik wil meer het teamwork naar voor schuiven, maar dat is niet zo makkelijk. Mensen willen een woordvoerder, en dat ben ik. Het is belangrijk want je kan niet ineens zeggen ‘ik besta niet meer’. Maar aan de andere kant is het de bedoeling dat Pukkelpop ook meerdere mensen heeft die instaan voor belangrijke communicatie. Dit is tegenwoordig vaak Frederik. Maar als het echt belangrijk is dan sta ik altijd klaar.”

Ikzelf ben van Marokkaanse origine en af en toe krijg ik wel eens te kampen met negatieve reacties van anderen. Vandaar de volgende vraag. U bent ook van Marokkaanse afkomst, heeft uw roots in uw voordeel of nadeel gewerkt tijdens uw pukkelpop-carrière?

Chokri: “Er zijn altijd voor- en tegenstanders en dat zal altijd zo blijven. Maar wat blijft een mens het meest bij? Dat zijn meestal de negatieve dingen… Sluit je ogen daarom niet voor alle positieve dingen om je heen, voor de mensen die je wel steunen in wat je doet, en die je niet zien als een vreemdeling. Je moet het negatieve proberen te overstijgen, ik heb dat heel mijn leven gedaan. Wanneer je doorgroeit heb je een boodschap, je hebt iets in je mars. Hou je dan niet bezig met het negatieve, dat doe ik ook niet. Ik behoor bij de optimisten. Een Marokkaan zijn of ‘whatever’ speelt geen rol. Ik heb getoond wie ik ben, en daar draait het om.”

Uw werk fascineert mij enorm. Het heeft veel tijd en moeite gekost om zoiets op poten te zetten, u bent er waarschijnlijk zelf ook trots op. Zou u, wanneer u met pensioen gaat de fakkel doorgeven aan iemand anders?

Chokri: “Moet het één bepaalde figuur zijn? Zoals ik eerder aanhaalde is die tijd is voorbij. Als ik de fakkel doorgeef dan zal het een team zijn, een groep mensen, een organisatie. Op dit moment weet ik nog niet wie of wat, maar ik ben er wel mee bezig. Natuurlijk denk ik meer na over ‘what’s next’ want over twee maanden word ik 58 jaar. Hoe zal de festivalwereld in zijn totaliteit eruit zien over zes à zeven jaar? Is het team er klaar voor, wie wordt de trekker? Wie probeert de geest van Pukkelpop door te zetten? Deze vragen spoken zo nu en dan door mijn hoofd.”

Wat is voor u het belangrijkste sterk punt dat een organisator moet bezitten?

Chokri: “Het is belangrijk dat een organisator openstaat voor overleg, voor communicatie en een goede samenwerking. Iemand die verbindt en minder iemand altijd zijn mening opdringt. Een organisator moet ervoor zorgen dat hij met mensen kan overleggen en oplossingen kan zoeken voor problemen. Het gaat nooit over wie gelijk heeft. Hij moet een visie kunnen uitdragen en delen, en die visie ontstaat door samenwerking tussen verschillende teams. Dat zijn, vermoed ik, ook mijn belangrijkste sterke punten die Pukkelpop al die jaren draaiende hebben gehouden. Het belangrijkste blijft een sterk team en dat hebben we!”

Hoe verloopt de communicatie naar het publiek vandaag de dag? Wanneer plannen jullie de eerste announcement? En moet de communicatie nu eerder gebeuren dan vroeger?

Chokri: “Je moet meer met communicatie bezig zijn maar daardoor hoeft de announcement niet eerder te gebeuren. De eerste communicatie rond Pukkelpop gebeurt nog steeds in januari, maar andere announcements variëren van tijd zoals bijvoorbeeld de aankondiging van de line-up. Dat kan pas gecommuniceerd worden wanneer we 200% zeker zijn dat die in orde is.”

U hebt ongetwijfeld uw handen vol tijdens het festival. Is er een manier voor u om er toch ook van te genieten?

Chokri: “Ik geniet vanaf het moment dat het festival begint, wanneer het ‘bolt’ en er weinig problemen zijn. Ik geniet ook van het positivisme dat heerst op het festival. Als je al die lachende gezichten ziet, het publiek amuseert zich. Ze zijn gelukkig, ze amuseren zich. Ze hebben gespaard voor een ticket en het is niet voor niets geweest. Ze krijgen waar voor hun geld!”

Wat is het meest memorabele geniet-moment geweest in die jaren?

Chokri: “Er zijn veel memorabele momenten geweest, van acts tot andere dingen. Maar het meest memorabele is elk jaar opnieuw zaterdagnacht, wanneer het festival eindigt. Het moment waarop wij iedereen vragen de weide te verlaten en naar de camping te gaan. Ik doe hier elk jaar aan mee, en dan komen er een aantal pukkelpoppers die mij hun verhaal komen vertellen. Ze vertellen mij dat ze zich erg geamuseerd hebben en de dagen van hun leven hebben gehad. Daar geniet ik het meest van. Dat zijn mijn meest memorabele momenten.”

Ik heb maar 1 boodschap: zorg dat je geen tweede zit hebt. Dit geldt ook voor bepaalde medewerkers van Pukkelpop, want ze mogen niet meedoen aan de opbouw als ze herexamens hebben.

Om af te sluiten een vraag van alle studenten aan u: pukkelpop gaat door midden augustus, wanneer de herexamens beginnen. Via facebook wordt vaak meegedeeld dat zij dit vervelend vinden omdat zij graag naar het festival zouden willen gaan. Hebt u er ooit over nagedacht Pukkelpop te vervroegen?

Chokri: “Ik heb maar 1 boodschap: zorg dat je geen tweede zit hebt. Dit geldt ook voor bepaalde medewerkers van Pukkelpop, want ze mogen niet meedoen aan de opbouw als ze herexamens hebben. En dat is een goede les, steeds meer medewerkers zorgen ervoor dat ze geen tweede zit hebben. Het is ook een stimulans om ervoor te zorgen dat je geslaagd bent in eerste zit. Dus neen, ik draai het om en ik leg de verantwoordelijkheid bij de jongeren (lacht).”

Wil jij Pukkelpop dit jaar graag bijwonen? Neem dan zeker een kijkje op de officiële social mediakanalen:

Facebook

Twitter (@pukkelpop)

Instagram (@pukkelpop)