Magazine met nieuws uit én over communicatieland. Geschreven door studenten en docenten van de opleiding Professionele Bachelor Communicatiemanagement van Hogeschool PXL.

De rise and fall (and rise again) van de muziekindustrie in een digitaliserend tijdperk

Muziek is naast televisie en film een van de grootste spelers in de entertainment- en mediasector. De opkomst van het internet ging gepaard met de boom van online muziekplatformen: Napster gevolgd door KaZaa, Limewire en ga zo maar door. De peer-to-peer netwerken rezen als paddestoelen uit de grond. Plots had iedere internetgebruiker een onuitputtelijke bron van muziek in de palm van zijn hand. Maar welke impact heeft het internet nu echt gehad op de muziekwereld?

Het begon allemaal bij Napster. Via deze software konden gebruikers bestanden eenvoudig met elkaar uitwisselen via internet. Al deze gebruikers samen vormen een (peer-to-peer) netwerk. Er moet natuurlijk geen tekening bij gemaakt worden dat dat het startschot was om ook minder legale (lees: volstrekt illegale) bestanden met elkaar uit te wisselen. Het werd al snel duidelijk dat Napster quasi uitsluitend gebruikt werd om MP3’s en films te sharen met elkaar.

Napster logo
Napster logo

Verboden vrucht

De band Metallica spande in 1999 een rechtszaak aan tegen de muziekdienst. Gezien Metallica een van de grootste/bekendste bands ooit is bracht dat uiteraard immens veel publiciteit met zich mee. Achteraf bekeken is het effect heel voorspelbaar; dankzij die breed uitgesmeerde publiciteit groeide het gebruikersaantal van Napster met de miljoenen. Eten van de verboden vrucht, iemand? Natuurlijk duurde dat liedje niet lang en de rechter verbood het gebruik van Napster. Omdat het programma zo’n succes was gingen andere softwareontwikkelaars als Morpheus, Gnutella, KaZaa, Bearshare en tientallen anderen hetzelfde doen. Het probleem van de illegale downloads was dus helemaal niet van de kaart geveegd. Integendeel.

Van kilobit naar gigabit

Op korte tijd is het technologisch aspect ook tegen lichtsnelheid geëvolueerd. Van een crappy smallband inbelverbinding via de telefoonlijn naar een ultra snelle breedbandverbinding via glasvezelkabel. Deze evolutie heeft ervoor gezorgd dat MP3’s en films gedownload kunnen worden op enkele minuten in plaats van uren. Het precedent met Napster resulteerde in de voltallige muzieksector die serieuzer is beginnen omgaan met het internet. Snel zagen ze de verkoop van CD’s afnemen, net doordat er zoveel (illegaal) gedownload werd. De platenlabels moesten dus echt wel met een volwaardig alternatief op de proppen komen om het hoofd boven water houden.

Stream versus download

Een kleine tien jaar na de teloorgang van Napster zijn er meer online muziekplatformen dan ooit. Het grote verschil is dat deze wel (nagenoeg) allemaal volstrekt legaal zijn. De bekendste spelers op de markt zijn Spotify, Apple Music en YouTube. Voor die eerste 2 zijn er zowel gratis als betalende manieren om ze te gebruiken. Het grote verschil is dat de nummers die je beluistert via deze applicaties niet worden gedownload maar gestreamd. Op deze manier zijn ze nooit echt in jouw bezit. Er is wel degelijk een mogelijkheid om offline jouw favoriete nummers of platen op te slaan, maar dat is enkel voorbestemd voor de betalende gebruiker natuurlijk. Voor een tientje per maand heb je miljoenen nummers voor handen die je zo vaak je wil, waar je ook bent, kan beluisteren. Bij de gratis service worden er inkomsten gegenereerd door een korte reclameboodschap om de zoveel beluisterde minuten. Adverteerders kunnen dus heel doelgericht tewerk gaan. Op deze manier kunnen de artiesten die beluisterd worden via het platform ook effectief betaald worden. Via Apple Music is het natuurlijk ook mogelijk om nummers (of als je dat wil volledige albums) gewoon aan te kopen.

Korte evolutie door Midia
Korte evolutie door Midia

Cijfers, cijfers, cijfers

Anno 2017 worden potentiële klanten gelokt met harde cijfers. Slechts 9,99 euro voor een abonnement, x aantal miljoenen nummers in de bibliotheek, 1,29 euro voor een nummertje te kopen, enz. Allemaal slinkse manieren om aan klanten te winnen. Maar laten we vooral niet vergeten van ook effectief te genieten van de muziek op zich. Als muziekliefhebber zijnde heb ik meer mogelijkheden dan ooit om mijn favoriete nummers en platen te luisteren, op een legale manier. Naast het feit dat zowel de consument als artiest hier de vruchten van plukken, zorgt dit ook voor een muzikale culturele wederopbloei. Dit kunnen we alleen toejuichen. Benieuwd hoe dit zich naar de toekomst toe verder gaat ontplooien.

Most Recent Articles

Neemt AI binnenkort jouw job over?

Creatief aan de slag met videomarketing

What people want: thought leadership

Livestream, een goed idee?

Videomarketing, dé oplossing?

Show more