Magazine met nieuws uit én over communicatieland. Geschreven door studenten en docenten van de opleiding Professionele Bachelor Communicatiemanagement van Hogeschool PXL.

De risico's van slecht UI-design

19 oktober was een hoogdag voor digitaal België. Digital First vond plaats in Tour & Taxis in Brussel. De dag werd gevuld met keynotes door keyfigures uit de Belgische communicatiewereld. Charles Blondel van Defimedia vertelde over de impact van slecht UI-design. Een die niet te onderschatten is.

Charles Blondel van Defimedia — by Thomas Van Craenendonck
Charles Blondel van Defimedia — by Thomas Van Craenendonck

Citroën's dashboard

De keynote gaat van start met een opmerkelijke anekdote. Hij toont een filmpje waarin het dashboard te zien is van zijn wagen. Het dashboard bestaat uitsluitend uit een touchscreen zonder fysieke knoppen. Het wordt al snel duidelijk dat simpele handelingen als het beluisteren van podcasts en het instellen van de navigatie sloom en complex zijn. Louter te wijten aan het slecht UI-design.

Stel je bent op de baan met je wagen en je wil een ander nummer of in dit geval podcast opzetten. Het duurt 30 seconden tegen je je gewenste podcast hebt gevonden. Er moet geen tekening bij gemaakt worden dat deze 30 seconden resoluut nefast zijn voor de aandacht van de bestuurder. In een halve minuut kan er veel mis lopen. Zeker achter het stuur.

Dood door slecht UI-design

Charles vertelt verder over de Amerikaanse acteur Anton Yelchin die juni 2016 om het leven kwam. Yelchin kwam op zijn oprit onder zijn eigen wagen terecht. Heel het voorval had vermeden kunnen worden door een beter UI-design van de versnellingspook. De acteur dacht dat de auto in “park” stond waar hij in feite in “neutral” stond. Op een helling zorgt dit er voor dat de wagen achteruit bolt. De afloop kent u.

Het vraagt nochtans geen ingrijpende technische aanpassingen om dit te verhelpen. Het is relatief eenvoudig op te lossen met een kleine uitbreiding op het dashboard. Inmiddels heeft de autoproducent 1,1 miljoen wagens van dit type terug geroepen om dit probleem op te lossen. Daar schiet Yelchin natuurlijk niets mee op.

Ook het andere voorbeeld dat Charles aanhaalt van een jong kankerpatiëntje dat in het ziekenhuis sterft is beklijvend. Het UI-design van de software was zo inefficiënt dat een levensbelangrijke parameter nauwelijks zichtbaar was. Alweer met alle gevolgen vandien.

4 tips van Charles Blondel

  • Integreer een feedback systeem! Zowel audio- als visueel.
  • Hou telkens potentiële worst case scenario's in het achterhoofd.
  • Soms moet design opdringerig zijn. Soms moet je users dwingen om iets te zien of te doen zodat ze geen cruciale info missen (denk maar aan het irritante piepje dat je blijft horen zolang je je gordel niet draagt).
  • Heel simpele testen kunnen grote fouten voorkomen.

Dark patterns

Tot slot praat hij over dark patterns. Dat zijn “truken van de foor” die gebruikt worden op websites of applicaties. Deze hebben als doel de user te misleiden zodat hij zich registreert, of erger nog, dingen te kopen waar hij helemaal niet om vraagt. In webdesign is het een vaak voorkomend gegeven. We vinden het onder meer in de vorm van producten of diensten die plots aan de winkelwagen toegevoegd worden zonder daarom gevraagd te hebben.

Ook grote merken zoals Ryanair en Microsoft hebben zich hieraan schuldig gemaakt. Op korte termijn levert dit winst op. Op lange termijn vooral kwade klanten en dus gezichtsverlies. Mensen worden nu eenmaal niet graag in de luren gelegd. Daar heeft meneer Blondel 1 antwoord op klaar.

The most useful advice I can give you is: to be as friendly to your users as possible. Keep their best interests in mind. And you will eventually benefit from it.