Magazine met nieuws uit én over communicatieland. Geschreven door studenten en docenten van de opleiding Professionele Bachelor Communicatiemanagement van Hogeschool PXL.

Eerst de kleine vissen, dan de grote vis!

>Laten we beginnen bij het begin: welke studies heb je gedaan? “In het Virga Jesse College heb ik economie-moderne talen gevolgd. Later koos ik voor Marketing op de PXL.”

>En wist je na je middelbaar diploma al meteen dat je die kant op wou? “Ja, ik wou niet naar de unief, mocht niet op kot, dus ik heb marketing gekozen omdat de opleiding heel veel van iets had. Zo kon ik veel richtingen uit eens ik afgestudeerd was. De opleiding Communicatiemanagement vond ik dan weer net iets té uitgebreid.”

>En toen heb je Random opgericht? “Ja, met u en Arne (Thomas, red.) hé.”

>Hoe ben je op dat idee gekomen? “We wilden heel graag een house en techno feestje organiseren. We waren daar allemaal enorm in geïnteresseerd en ik speelde dan ook nog die muziek (als Trooper, nu Djumaa, red.). Mijn kameraden feestten op die muziek en jeugdhuis ’t Lokaal was daar ideaal voor. Dat leken ons genoeg redenen om zelf eens een feestje te organiseren. Toen hebben we op 12 februari 2013, een dinsdag, ons eerste feestje georganiseerd. Gratis nog wel. Dat was een groter succes dan we zelf gedacht hadden. Ik was altijd al gebeten door evenementen, met de jeugdbeweging (KSA Stevoort, red.) ook. Zwijnfestijn en Beestenfeest zijn een heel ander soort evenementen, maar daar zat ik ook altijd in de organisatie. Het kriebelde toen al…”

>Welke elementen uit je opleiding zijn voor jou heel belangrijk, zowel bij uw job als binnen concepten als Random en FloorFiller? “Ik ben autoverkoper. Daar zijn verkoop en sociale vaardigheden de belangrijkste aspecten, verkoop en inkoop zeg maar. Inkoop komt ook terug bij mijn bookings. Je moet weten wat je mag zeggen en niet mag zeggen tegen een artiest zijn manager. Bij Random was bijvoorbeeld digitale communicatie enorm belangrijk. Je moet ook weten wat er speelt op de markt. Je moet je afvragen: wat is in op dit moment, en vooral: wat gaat in zijn binnen een half jaar. En voor de rest is het belangrijk hoe je het uitspeelt. Je moet nadenken hoe de andere gaat reageren.”

>Wat is heel belangrijk om internationale connecties te onderhouden of aan te knopen? “Natuurlijk is uw talenkennis heel belangrijk om gesprekken aan te knopen met internationale managers/DJ’s, een goede kennis van het Engels eigenlijk. Je moet ook sociaal vaardig zijn. Managers zijn niet geïnteresseerd als je alleen maar praat over de scene en de artiest zelf. Je moet ook interesse tonen in het dagelijkse leven van zowel de DJ’s als het management, gemeend of niet gemeend. Bij de meesten is dat gemeend, en zo onderhoud je je contacten. Uiteindelijk doen zij ook zaken voor jou. Je haalt daar op lange termijn veel meer uit dan dat je in het begin zou denken. Wij hebben daar bij Random heel veel geluk mee gehad. Onze eerste grote booking, Sam Paganini, heeft nog altijd de beste manager waar ik voorlopig mee heb gewerkt en nog mee samenwerk. Daarnaast is het belangrijk om ook het contact met de artiesten zelf te onderhouden. Als zij in de buurt komen, moet je daar naartoe gaan. En aan de managers moet je geregeld eens vragen of ze iets interessant hebben voor jou, of ze nog een aanbieding hebben op dat moment voor eventuele opvulling van je line-up. Ook al heb je niet écht interesse. Vaak komt daar ook niets van, maar dan heb je tenminste wel interesse getoond.”

>Zie je een verschil tussen internationale en nationale DJ’s, behalve de taal natuurlijk? “Nu ik zelf ook artiesten onder mij heb bij FloorFiller, ga ik onderhandelen met de artiest zelf. Ook al vind ik dat misschien niet zo correct. Normaal gezien moet je booking fee (voor het management, red.) betalen. Dat is 15%, da’s altijd weg gegooid geld vind ik. Oké, zij steken daar tijd en moeite in om te zorgen dat die komt. Maar op nationaal vlak zijn de DJ’s niet bekend genoeg. Dat zijn geen headliners.”

>Wat is voor jou je grootste prestatie tot nu toe? “Ik heb 3 DJ’s geboekt waar ik enorm trots op ben dat ik die heb kunnen strikken. Eén daarvan is Sam Paganini. Direct een grote vis binnen gehaald. Toen was hij nog niet zo bekend als hij nu is. Hij leek toen heel duur, maar achteraf heeft dat toch genoeg opgebracht. Luigi Madonna was ook één van mijn favoriete bookings. Omdat ik hem ook te vriend houd, haal ik daar op lange termijn voordeel uit. Als hij nog wilt komen, komt hij voor de helft van zijn prijs. Idem bij Sam Paganini. Ten derde ben ik ook heel blij dat ik Âme heb kunnen booken. Hij wou nooit in Café d’Anvers spelen. Ik heb hem toen gecontacteerd, en zoveel maanden later speelde hij in Café d’Anvers. Dat zijn mijn grootste verwezenlijkingen, tot nu toe! Al de andere DJ’s zijn natuurlijk ook leuke verwezenlijkingen.”

>Wat zijn de grote voordelen van een booking manager? “Je geraakt overal gratis binnen (lacht). Je hebt veel contacten. Volgende week komt Emanuel Satie. Als ik wil, kan ik mee met hem naar het event. Ik kan mee gaan uit eten. Alles gratis. Da’s toch altijd mooi meegenomen. Ik zit nu bij FloorFiller, één van de grootste eventorganisaties in die scene (behalve clubs) in België. Daarom vragen ze u om af te komen, om te praten over wat wij kunnen aanbieden. Zoals Amnesia Ibiza heeft gevraagd om op ADE (Amsterdam Dance Event, red.) samen te zitten voor een eventuele hosting. Dat is nu uiteindelijk niet door gegaan, omdat we exclusiviteit wilden. Maar dat is toch wel plezant als je gevraagd wordt door zo’n grote clubs en organisaties.”

>Wat wil je absoluut nog bereiken in je carrière als booking manager? “Mijn grootste droom is om ofwel bij Artist Alife Agency aan de slag te gaan ofwel in Ibiza bij een club vaste booking manager te worden. Dat zijn in die scene mijn 2 grootste dromen.”

>Welke DJ’s wil je absoluut nog booken? “Op nummer één staat Marco Carola. Ik heb daar al 3 keer achter gehoord en ik krijg zelfs geen antwoord. Op nummer 2 staat Loco Dice, niet vanwege zijn produce skills, maar gewoon voor het volk dat hij meebrengt en zijn sets. Hij is ook heel moeilijk te contacteren. Ik heb contact gehad met Fuse. Zij hebben er 3 jaar over gedaan om Loco Dice tot daar te krijgen. Ik heb goede hoop, want ik ben nog maar een jaar bezig (lacht). En voor de rest staan daar klassieke namen: Laurent Garnier, Luciano, Jamie Jones, The Martinez Brothers.”

>Om af te sluiten: hoe denk je dit te kunnen bereiken? “Alles werkt via vriendjespolitiek. Zorgen dat je de kleine vissen uit de vijver gaat halen, om dan uiteindelijk de grote vis te pakken te krijgen. Je kan dit ook bereiken door als event zo te groeien, dat ze in België écht op jouw event willen komen draaien. Ik hoop dat het zo ver komt. We zijn bij FloorFiller wel heel gegeerd door clubs.”

Most Recent Articles

Nothing beats the real thing

Copywriters in Vlaanderen: wie zijn ze?

Shoppen: online vs. offline

Show more