Give us a like and we'll keep you in the loop.

Magazine met nieuws uit én over communicatieland. Geschreven door studenten en docenten van de opleiding Professionele Bachelor Communicatiemanagement van Hogeschool PXL.

Gamification, de reden waarom jij nog steeds op Facebook zit

by Emiel Ulenaers
by Emiel Ulenaers

We kunnen geen tien minuten stilzitten of we hebben onze smartphone al vast. Maar liefst 80% van de Belgische Facebookgebruikers logt dagelijks in en 60% doet dat zelfs meerdere keren per dag. De term die daar een belangrijke rol in speelt is ‘gamification’, het gebruiken van spelprincipes en speeltechnieken in een niet-spelcontext om menselijk gedrag op een positieve wijze te sturen. Wat is dat nu precies, hoe wordt dat gebruikt in social media, en vooral, waarom werkt het zo goed?

Elektrische tandenborstel De eerste keer dat ik het woord ‘gamification’ zag, was een paar weken geleden toen ik een nieuwe tandenborstel kocht, een elektrische tandenborstel.

by Emiel Ulenaers
by Emiel Ulenaers

Het is niet zomaar een tandenborstel, ik kan hem namelijk met behulp van bluetooth verbinden met mijn smartphone. En dat is niet het enige, ik heb een applicatie moeten installeren op mijn smartphone die speciaal voor die tandenborstel gemaakt is. Op die applicatie kan ik zien hoe lang en hoe vaak ik mijn tanden poets, zelfs hoeveel druk ik op mijn tanden zet tijdens het poetsen en welke invloed het poetsen heeft op mijn gebit. Ook krijg ik een leuke melding iedere keer dat ik mijn tanden twee minuten lang of meerdere keren op een dag poets, een soort van beloning voor mijn goed gedrag dus. Dankzij de applicatie begon ik mijn tanden steeds vaker, langer en grondiger te poetsen. De meldingen en informatie over mijn gebit dat elke dag properder werd, heeft ervoor gezorgd dat ik plotseling met plezier elke ochtend en avond mijn tanden poets.

Tandenpoetsen is leuk Na een aantal dagen werd ik me ervan bewust dat tandenpoetsen nu iets is wat ik leuk vind en waar ik naar uitkijk, terwijl ik het vroeger enkel en alleen deed om geen stinkende adem of vieze tanden te hebben. Ik werd me ervan bewust dat al die positieve meldingen over mijn gebit me op een of andere manier blij maken, ze zorgen ervoor dat ik elke dag opnieuw twee keer mijn tanden poets, twee minuten lang. Dat vond ik een heel interessante ontdekking en deed me stilstaan of er misschien nog andere dingen zijn die diezelfde techniek gebruiken om mij hun product te doen gebruiken.

Natuurlijk was het eerste waar ik aan dacht mijn smartphone, het toestel dat ik elk moment van de dag bij me heb. Waarom gebruik ik die ene applicatie continu en die andere hoogstens een keer per week? In die eerste categorie zitten uiteraard de social media apps. Maar waarom vinden we juist die zoveel leuker dan alle andere applicaties? Na snel opzoekwerk stootte ik op het begrip ‘gamification’.

by Emiel Ulenaers
by Emiel Ulenaers

Wat is dat dan precies? Gamification betekent het toevoegen van speltechnieken in een niet-spelcontext om gedrag te belonen zodat dat gedrag opnieuw uitgevoerd wordt. In het geval van mijn tandenborstel is de speltechniek het mooier worden van mijn gebit dat visueel voorgesteld wordt, de leuke meldingen die ik daarover krijg zijn de beloning en het gebruiken van de tandenborstel samen met de applicatie is het gedrag. Als we hetzelfde doen met social media kunnen we zeggen dat het verzamelen van een getal vind-ik-leuks en reacties de speltechniek is, de aandacht en het goed gevoel dat je daardoor krijgt de beloning is en het gebruiken van het medium het gedrag is. Op die manier worden we gestimuleerd om steeds meer posts te plaatsen.

Een ander voorbeeld van gamification in social media is dat het medium gebruikers aanzet tot het plaatsen van informatie in de vorm van een bericht of foto, door het stellen van een vraag aan de gebruiker, een soort quiz. Zo stelt Facebook mij geregeld vragen als: “Waar denk je op dit moment aan, Emiel?”, of “Wat heb je vandaag gedaan?”, waardoor ik aangezet word tot het beantwoorden van die vraag in de vorm van een nieuw bericht of foto.

Door gamification worden er dus steeds meer berichten en foto’s op social media gezet, waardoor het nooit oud of saai wordt en we het medium blijven gebruiken.

Heb je nog leuke weetjes over gamification of andere opmerkingen, laat dan zeker een reactie achter!