Give us a like and we'll keep you in the loop.

We use cookies

We use cookies and other tracking technologies to improve your browsing experience on our website, to show you personalized content and targeted ads, to analyze our website traffic, and to understand where our visitors are coming from. By browsing our website, you consent to our use of cookies and other tracking technologies.
Magazine met nieuws uit én over communicatieland. Geschreven door studenten en docenten van de opleiding Professionele Bachelor Communicatiemanagement van Hogeschool PXL.

Hoe een gratis game de giganten in de industrie schaakmat zet

by Ruben Simons
by Ruben Simons

Het is vandaag de dag onvermijdbaar: de invloed van de game-industrie op het dagelijks leven. Dit is ook de marketinggiganten zeker niet ontgaan. Deze maken van elke hype gebruik om een winstmaximalisatie te realiseren en het koetje helemaal uit te melken. Hieronder een persoonlijke uiteenzetting.

Het spel

Beeld je even in: Een groot eiland met verlaten steden, gigantische bergen die oprijzen uit prachtige valleien, een autokerkhof en modderige zandwegen. Even later hoor je het geronk van een motor en spring je samen met 99 lotgenoten uit de vliegende bus met maar één doel voor ogen: be the last man standing. Je parachute gaat open, je landt in een verlaten huis en vindt een pistool terwijl er in elke mogelijke windrichting gevaar heerst. De teller loopt langzaam af, de cirkel die de dodelijke storm veroorzaakt wordt kleiner en brengt je recht naar het hart van de actie. Er zijn nog maar 6 spelers over en er staat je maar één ding te doen: een gigantisch onneembaar stenen fort bouwen.

Vandaag de dag is het Battle Royale concept een groeiend segment in de game industrie. Het gaat als volgt: je kan alleen of met behulp van maximum drie andere teamleden strijden om de laatst levende ziel te zijn op een verlaten eiland. Toen Epic Games de gratis Battle Royale game lanceerde, ontstond er op social media onmiddellijk commotie. Het spel zou namelijk een kopie zijn van het eerder gelanceerde PUBG (Player Unknown’s Battlegrounds) van game producent PUBG Corporation, waarvoor spelers wél moeten betalen. Maar is dit effectief zo?
Hoewel het concept hetzelfde is, heeft Fortnite: Battle Royale enkele elementen waardoor het PUBG en haar producent een aantal stappen voor is:

  • het is volledig gratis;
  • je kan samen spelen met vrienden die het spel hebben op verschillende game consoles (PlayStation 4, Xbox One, PC en zeer binnenkort ook de smartphone);
  • het beschikt over een bouwfunctie waardoor spelers hun eigen fort kunnen bouwen om zich te beschermen;
  • Epic Games telde na amper twee weken na de release van Battle Royale (25 juli 2017) al 10 miljoen downloads wereldwijd;
  • elke week nieuwe patch updates met nieuwe wapens, challenges, bug-fixes (fouten in de game die door de producent worden rechtgezet) en plaatsen om te landen.

Het koetje

Als gevolg van het snel groeiende aantal spelers, dat intussen is opgelopen tot maar liefst 50 miljoen, verschijnen er dagelijks ontelbare posts op social media over Fortnite. Zo worden er bijvoorbeeld strategieën van topspelers gedeeld op de meest gevolgde Facebookpagina’s omtrent gaming, zie je een Snapchat-verhaal van een vriend die net zijn eerste Victory Royale behaald heeft, of je leest een Tweet van een vriendin die wenst dat haar vriendje evenveel moeite in haar stak dan in het winnen van een potje Fortnite.

by Ruben Simons
by Ruben Simons

Dankzij deze posts geniet Epic Games van gratis publiciteit voor Battle Royale en kan het de focus leggen op het sluiten van interessante partnerships. Zo lanceerde Epic een actie in samenwerking met online shopping gigant Amazon en streaming platform Twitch waarbij spelers gratis outfits konden krijgen door een simpel proces te doorlopen.

by Ruben Simons
by Ruben Simons

Deze partnerships zullen van cruciaal belang zijn voor de toekomst van Epic Games en Fortnite Battle Royale door de opkomst van e-sports. Dit zijn professionele competities waarin de beste gamers van de meest gerenommeerde teams het tegen elkaar opnemen. Nadat concurrent PUBG Corporation voor hun game een professionele omgeving had ontwikkeld, kon Epic Games niet achter blijven en kondigde aan dat men ook bezig is met het ontwikkelen van een e-sports competitie. Zo creëert Epic meer ruimte voor de publiciteit van sponsoren en tegelijk een extra platform voor spelers om content te gebruiken en te delen op andere platformen.

by Ruben Simons
by Ruben Simons

Het spel is momenteel toe aan het derde seizoen en er zullen onwaarschijnlijk nog meer volgen. Net zoals elke andere Fortnitespeler kijk ik enorm uit naar de evolutie die de game nog zal maken en of de release van Fortnite Mobile een gamechanger gaat zijn in smartphone gaming.

This article was originally published on @rubens