Give us a like and we'll keep you in the loop.

We use cookies

We use cookies and other tracking technologies to improve your browsing experience on our website, to show you personalized content and targeted ads, to analyze our website traffic, and to understand where our visitors are coming from. By browsing our website, you consent to our use of cookies and other tracking technologies.
Magazine met nieuws uit én over communicatieland. Geschreven door studenten en docenten van de opleiding Professionele Bachelor Communicatiemanagement van Hogeschool PXL.

Kan Virtual Reality de reclame redden?

by <a href='https://comma.smallteaser.com/user/marlieshendrickx' class='captionLink'>Marlies Hendrickx</a>
by Marlies Hendrickx

Zondagmiddag, 15.30 uur, razend benieuwd naar de workshop van Ali Eslami, die nota bene maar enkele jaren ouder is dan ikzelf, maar al zoveel heeft verwezenlijkt. Ook de locatie van deze workshop is niet van de minste; namelijk op één van de campussen van Dutch Design Week Eindhoven, wereldwijd één van de belangrijkste designexposities, met jaarlijks ongeveer 300 000 bezoekers. De Dutch Design Week laat zien wat de kracht van goed ontwerp is en toont een breed scala van designs. Van experimenteel, kunstzinnig, esthetisch, tot functioneel, innovatief en technisch. Ditmaal lag de focus op “The big Data/Dada Dialogues”, meer bepaald op de relatie tussen data en economische, sociale en technologische issues. Want, technologie vormt immers een onmisbare brug tussen onze maatschappij en wetenschap.

VR verovert de wereld en vooral het consumentenbrein 

Ali Eslami (25), geboren in Iran en één van de bekendste VR specialisten van nu. Door zijn verplichte legerdienst in Iran, groeide er een inherente honger naar ‘het ontsnappen’, vandaar zijn fascinatie voor het surrealisme, één van zijn grootste inspiratiebronnen in zijn kunst. Zijn werk omvat een breed spectrum van visuele kunst, maar daarbinnen richt hij vooral op 3D omgevingen, met een surrealistische toets. Langzaamaan verschoof zijn focus naar aspecten hierbinnen als animatie, grafische vormgeving, creative coding, interactieve prototypes en data visualization. Hij noemt zijn laptop een ‘experimenteel laboratorium’ waar hij experimenteert met realtime 3D-prototypes om zijn innovatieve ideeën te visualiseren met behulp van VR.

by Ali Eslami
by Ali Eslami

Deathtolls experience

Dagelijks worden we in het nieuws geconfronteerd met cijfers van verdronken vluchtelingen, oorlogsslachtoffers en dodenaantallen door natuurrampen. Maar de meeste cijfers komen niet meer bij ons binnen, we kunnen ons er geen voorstelling van meer van maken. We lijken gevoelloos te worden voor de berichtgeving over gewapende conflicten ver van ons bed. 

Als antwoord hierop ontwierp Eslami “DeathTolls VR Experience”, een unieke VR ervaring om de gebruiker te helpen met de duizelingwekkende getallen van overledenen bij massamoorden te begrijpen. Volgens Ali, hebben we moeite met het begrijpen en aanvaarden van massale sterfte. Via deze boodschap hoopt hij de mensen te choqueren, om zo meer bewustzijn te creëren.

Ervaring staat centraal

VR is een medium dat zich onderscheidt van bestaande media zoals televisie, internet en smartphones. Persoonlijke aandacht en beleving is één van de belangrijkste consumententrends van 2016, bezittingen maken ons namelijk minder gelukkig dan ervaringen. Onze huidige generatie wil dingen proeven, werelddelen bezoeken, kortom: ervaringen opdoen. Virtual reality, is een medium dat voldoet aan deze eisen.

De reclamewereld heeft dit goed begrepen, en maakt natuurlijk gebruik van deze technologie. Zo maakt Saturn, een Duits bedrijf al gebruik van VR. Ze laten klanten virtueel shoppen in het uitgebreide assortiment keukenapparatuur. Zo kan de consument alle producten waarnemen, op eigen voorwaarden, waar en wanneer hij/zij wilt.

Virtual reality maakt het mogelijk voor retailers om zich extra te onderscheiden van de concurrentie, en laat dit onderscheidingsvermogen steeds belangrijker worden in de reclamewereld. Maar hoe komt dit precies? Virtual reality heeft een verhalend karakter, en maakt het mogelijk om ervaringen met een bepaalde impact over te brengen zoals nog nooit eerder is gezien. Daarnaast is er een gelijktijdige stimulus voor meerdere zintuigen, dit zorgt voor een optimale ervaring en net dat tikkeltje meer. 

Adrenaline bij The North Face

by Ad week
by Ad week

Zintuigen prikkelen en unieke boodschappen aanbieden, het marketingteam van The North Face maakte gebruik van virtual reality om zo de ervaringen van adrenaline sporten aan hun producten te koppelen. In hun drie grootste filialen (Chicago, New York en San Fransisco) werd een virtual reality installatie geplaatst. Bezoekers konden via deze installatie muurklimmen, nordic walking en andere adrenaline sporten beoefenen. Het doel van deze installatie was om de klanten enthousiast te maken voor deze ervaringen, en de producten van The North Face aan te schaffen voor hun volgende avontuur.

Deze recente ontwikkelingen zien we niet enkel in de reclame- en hardwarewereld, ook Youtube en Facebook sprongen reeds op de kar. Denk maar aan de 360gradenvideo’s, die je nu al op deze mediaplatformen kunt uploaden en bekijken.

Een ding is duidelijk, consumenten vragen steeds meer, meer beleving, meer stimulatie van zintuigen. Laat VR nu bij uitstek het medium zijn die aan deze verwachtingen voldoet.