Give us a like and we'll keep you in the loop.

We use cookies

We use cookies and other tracking technologies to improve your browsing experience on our website, to show you personalized content and targeted ads, to analyze our website traffic, and to understand where our visitors are coming from. By browsing our website, you consent to our use of cookies and other tracking technologies.
Magazine met nieuws uit én over communicatieland. Geschreven door studenten en docenten van de opleiding Professionele Bachelor Communicatiemanagement van Hogeschool PXL.

Kristof Hayen: "Flexibel zijn, daar draait het om!"

Yes, nogmaals een kans om een interessant persoon uit de communicatiesector te spreken. Ik mocht Kristof Hayen interviewen, een man met een enorme waslijst aan ervaringen. Kort omschreven is Kristof ambitieus, inspirerend en een duizendpoot. Social media-expert, mediapresentator, concertfotograaf… noem maar op, Kristof doet het of heeft het gedaan. Een talent voor goede content creëren en een passie voor fotografie en video ontbreken alleszins niet!

(c) www.kristofhayen.be
(c) www.kristofhayen.be

Kristof, je hebt ervaring in verschillende sectoren. Waar ben je je carrière begonnen?

“Ja, ik heb best wel een gezellig CV (lacht). Tijdens mijn studies communicatie in Hasselt, kreeg ik de kans om stage te lopen bij de VRT in Brussel. Zo ben ik op de redactie bij Radio Donna terechtgekomen. Daar kreeg ik vrij veel vrijheid, maar ook veel verantwoordelijkheid. Het internet bestond toen nog niet, dus het was niet evident om elke dag popnieuws te creëren. Blijkbaar deed ik dat goed en mocht ik dus een maandje langer blijven. Helaas zag de school dit niet zitten. Ik heb dan gedaan wat elke brave student wel eens doet: een maandje brossen! Dit loonde, ik had mijn contract in handen nog voor ik afstudeerde. Als er zich een kans voordoet, zeker in deze sector, moet je er op springen. Uiteindelijk heb ik daar 11 jaar gewerkt, eerst op de redactie, daarna als presentator.”

_Een maandje brossen in school leverde mij mijn contract in de mediasector op._

Na 11 jaar ben je dan een andere richting uitgegaan?

“Ja, ik was 35 jaar en vroeg me af: waar wil ik eigenlijk naartoe? Best moeilijk! Op dat moment werkte ik als productie-assistent voor de nieuwe bedrijfsfilm van Interelectra, nu Infrax. Ik had veel contact met de communicatiemanager, Jos Liebens. Hij tipte mij dat er in het Virga Jesse Ziekenhuis een plaats ging vrijkomen. Volgens Jos was dat een inspirerende omgeving met veel mogelijkheden en een brede job-inhoud. Dat leek me wel leuk. Kort na mijn sollicitatie ben ik er mogen beginnen.”

Hoe ervaarde je die overgang van de mediasector naar de communicatiesector?

“Bij Donna zat ik in een heel kleine wereld. Begrijp me niet verkeerd, ik deed mijn job met veel passie, maar het was vaak hetzelfde werk. Ik had dus wel nood aan een nieuwe uitdaging. Het was wel echt wennen in het begin omdat mijn job in Jessa zo breed was. Maar ik vond het wel heel leuk, want het bood mij ook veel mogelijkheden. Je krijgt daar het voorrecht om te communiceren met een heel breed publiek. Het ene uur heb je contact met iemand die de chauffageketels kuist en het volgende uur ga je op gesprek bij een dokter voor een wetenschappelijk magazine. Ik ben enorm blij dat ik voor deze job ben gegaan. Momenteel werk ik er 12 jaar in een super-team. Daarnaast heb ik ook nog de vrijheid om in mijn vrije tijd voor mijn andere passies te gaan.”

Exit de mediasector dus?

“Toch niet, in 2009 ben ik bij Radio Nostalgie als presentator gaan werken in bijberoep. Dit was een perfecte combinatie van beide werelden. Door de week communiceerde ik met een diverse, brede doelgroep en in het weekend had ik een heel specifiek publiek. Na 9 jaar bij Nostalgie was het echter goed geweest. De puzzel viel, na 20 jaar mediawerk.”

Wat houdt jouw takenpakket in bij het Jessa Ziekenhuis?

“Ik hou me bezig met alle online communicatie: de website en alle social media kanalen zoals Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn. Facebook is uiteraard ons paradepaardje. We communiceren het meeste via dit kanaal. Met de sociale media kanalen willen we vooral aan klantenbinding doen, onze volgers een ‘Behind the scenes’ look gunnen. Zo kunnen we tonen hoe warm ons ziekenhuis eigenlijk is. Hier zijn we wonderwel in geslaagd. Elk jaar releasen wij bijvoorbeeld een kerstclip. Dit jaar is die clip zo’n 93 000 keer bekeken. De interactie bij dit soort posts is zeer positief. Dan weet je dat je goed bezig bent, niet alleen als social media verantwoordelijke, maar ook als ziekenhuis.”

(c) www.kristofhayen.be
(c) www.kristofhayen.be

Wat is jouw grootste uitdaging in je huidige functie?

“De content die vanuit het Jessa Ziekenhuis wordt gedeeld op social media mag niet overkomen als reclame, dat is strikt verboden voor alle ziekenhuizen. Wij doen vooral aan branding en klantenbinding. Veel ziekenhuizen durven bepaalde content niet te delen op hun social media accounts uit angst voor negatieve reacties. Er zullen sowieso wel negatieve reacties komen, maar zo heb je wel een platform om daarop in te spelen en het positieve gedeelte van het ziekenhuis toch ook te laten zien. Gelukkig draait het social media aspect van het Jessa Ziekenhuis momenteel heel goed en krijgen we enorm veel positieve reacties. Maar ik ben in het verleden ook wel eens op mijn bek gegaan hoor (lacht). Social media content creëren leer je door het te doen.”

_Goeiemorgen Werchter tegen een menigte van 45 000 man zeggen, is veruit het coolste wat ik ooit heb mogen doen._

Hoe ben je in de eventsector terechtgekomen als presentator?

“Als je gekend bent in de mediasector, ben je ook gekend in de eventwereld en kan je je netwerk verder uitbouwen. Ik heb 15 jaar ‘Ladies at the movies’ gepresenteerd in de Kinepolis, klein maar fijn. Mijn grootste evenement dat ik heb mogen presenteren, waren de Live uitzendingen van TW Classic. Twee dagen voor Werchter begon, vroegen ze mij of ik alle artiesten op de mainstage wou aankondigen. Aangezien ik toch op de festivalsite aanwezig was om de artiesten te interviewen voor Radio Donna, heb ik dat dan maar gewoon gedaan. Het was echt wel een kippenvelmoment om bij de start van het festival te mogen zeggen ‘Goeiemorgen Werchter’ tegen een menigte van 45 000 man. Iedereen gaat dan uit de bol. Dat is veruit het coolste wat ik ooit heb mogen doen.”

Je doet ook aan concertfotografie, vanwaar deze passie?

“Van kinds af aan ben ik met fotografie bezig. Ik ontwikkelde mijn eigen foto’s in een donker kamertje. Mijn pa schreef over jeugdvoetbal en ik speelde dan fotograaf. ’s Anderdaags stonden die artikels en foto’s in de krant. Met digitale fotografie is dat nu niet meer in te beelden. Mijn job bij Jessa bestaat ook voor 50 % uit fotografie en video. De laatste jaren vooral video eigenlijk. Daarnaast ben ik concertfotograaf voor Frontview Magazine. Hier kan ik mijn passie voor muziek en fotografie mooi combineren. Bij de grote concerten mag je maar drie songs fotograferen en word je daarna buitengezwierd. Dat is soms vervelend, want je moet naar Antwerpen of Brussel voor 15 minuutjes. In de kleinere zalen kan je natuurlijk gezellig blijven rondhangen. De foto’s dienen wel diezelfde avond online te komen, liefst voor het concert gedaan is.”

_Drie zinnen posten zonder foto, forget it, dat werkt niet._

Hoe belangrijk is volgens jou beeld (fotografie en video) in de communicatiesector?

“In het Jessa Ziekenhuis hebben we altijd heel visueel gecommuniceerd. Dat werkt. Drie zinnen posten zonder foto, forget it, dat werkt niet. Je moet je content altijd visueel ondersteunen. Meestal maken wij bij onze artikels zelf foto’s en sturen we ze zelf mee naar de pers. De kans dat ze dan de artikels publiceren is veel groter. Tegenwoordig is video steeds belangrijker, omwille van veel meer exposure. Mensen zijn ook lui hè, ze willen liefst van al gewoon op play duwen en het laten afspelen.”

Hoe moeilijk is het om dit alles te combineren?

“Voor mij is dat niet zo moeilijk, ik heb geen vrouw en kinderen. Je kan perfect een relatie combineren met een job in de event- en mediasector, maar dit geeft mij meer ruimte om dingen te doen. Niemand neemt het me kwalijk als ik om 1 uur ‘s nachts nog achter mijn bureautje zit te werken. Het is een luxe om die vrijheid te hebben. Als ik toch ooit eens volwassen word (lacht) en de juiste partner vind, dan zou ik wel wat minder hooi op mijn vork nemen. Omdat ik ook weet wat er in de plaats komt.”

(c) www.kristofhayen.be
(c) www.kristofhayen.be

Wat is volgens jou jouw beste prestatie tot nu toe?

“Ik heb een community opgestart op Facebook: Jessa backstage. Dit is een besloten groep voor Jessa medewerkers. Jessa telt 3000 medewerkers en zo’n 2150 ervan zitten momenteel in deze besloten groep. Je moet denken dat daar ook veel ouderen bij zijn. Oorspronkelijk heb ik dit opgericht om een leuke sfeer te creëren binnen de personeelsgroep, zonder er serieuze informatie over het bedrijf op te posten. Eerst was het nogal statisch, maar nadat ik de foto’s van het personeelsfeest erop gezet had, gingen de mensen uit hun dak: taggen, liken, reageren… De interactie tussen de medewerkers is groter geworden door deze community. Elk jaar posten bijvoorbeeld veel diensten foto’s van hun kerstboom. Het is bijna een competitie wie de mooiste kerstboom heeft (lacht). Dit is echt een soort van speeltuin voor de collega’s, het bevordert de werksfeer en dat wil ik ook zo houden. Ik ben enorm fier op deze prestatie, ja.”

Vijf tips van Kristof:

  • Als er zich een kans voordoet, zeker in deze sector, moet je er op springen.
  • Social media content creëren leer je door het te doen.
  • De content moet oprecht zijn. De impact van social media is groot en posts verspreiden zich snel.
  • Video werkt heel goed op social media en hoeft niet veel te kosten. Mijn beste post voor Jessa had 150 000 views en dat filmpje heb ik met mijn iPhone gemaakt. Het was wel goed gemonteerd met een muziekje eronder.
  • Een netwerk uitbouwen kan je vooruit helpen.

Twee anekdotes

  1. Bij mijn sollicitatie in het Jessa Ziekenhuis vroeg de personeelsdirecteur mij waarom ik in godsnaam na 11 jaar in de mediasector ineens in een ziekenhuis wou komen werken. Ik heb toen gezwind en oprecht geantwoord: Ja, meneer Bosmans, hier werken 3000 mensen en ik heb vernomen dat 85 % daarvan vrouwen zijn, dus dat lijkt me wel dik in orde. Gelukkig kon hij erom lachen.
  2. Bij Radio Donna kreeg ik de kans om leuke zakenreisjes te doen. Soms moest ik wel de volgende dag al vertrekken. Flexibel zijn, daar draait het om. Eén maand na 9/11 reisde ik al af naar New York. Artiesten durfden op dat moment niet rondvliegen, dus ging de pers naar de artiesten. Ik heb zo’n 10 dagen in New York gespendeerd met drie tot vier interviews per dag. Ik herinner me dat ik Destiny’s Child en Ozzy Osbourne meteen na mekaar heb geïnterviewd. Over een verschil in genre en levensstijl gesproken!

Kortom, een uurtje babbelen met deze duizendpoot is enorm inspirerend. Het is vooral opvallend dat hij, ondanks zijn brede waaier aan ervaringen in verschillende sectoren, telkens kon doen wat hij graag doet. Laten we daar een voorbeeld aan nemen.