Magazine met nieuws uit én over communicatieland. Geschreven door studenten en docenten van de opleiding Professionele Bachelor Communicatiemanagement van Hogeschool PXL.

Imperfectie is de nieuwe perfectie.

Kijk maar is in eigen boezem: je probeert de perfecte ‘instagramfoto’ te maken, je lief heeft dezelfde foto al meerdere keren moeten maken maar het licht valt niet goed of je haren zaten wéér eens fout. Maar willen we dit nog wel? Wordt het geen tijd voor échte foto’s en video’s in plaats van het altijd streven naar valse perfectie?

Onszelf etaleren

Net zoals winkeletalages, zijn onze socialmedia-accounts een soort van etalage van onszelf. En als winkels niet spelen met de juiste lichtinval of zeer dunne paspoppen, waarom zouden wij dan geen effect op onze foto zetten, of een stijlvolle tekst of ‘emoticon’ bijvoegen?

by Florian Poel
by Florian Poel

Maar achter dit perfecte beeld wat we willen creëren ligt ‘een magazijn’ waar alle beelden en minder mooie momenten zijn opgeslagen. Zo zal je bijvoorbeeld niet de foto posten waar je met een mega dikke puist opstond, of van je saaie vergadering die je ’s avonds moest volgen. Nee, steeds kiezen wij voor het perfecte beeld. Maar zijn we dit niet allemaal een beetje moe?

Vooral jongeren stellen zich vragen bij deze trends en via kanalen zoals snapchat en youtube krijg je dan ook tegenreacties. Het is juist veel fijner om te zien dat jongeren dezelfde ‘struggle of life’ meemaken in plaats van elke dag te kijken hoe overdreven perfect iemand is.

Vloggers

Vlogster Jamilla Baidou — by Florian Poel
Vlogster Jamilla Baidou — by Florian Poel

Wie een grote rol speelt in deze verschuiving zijn de vloggers. Vloggers tonen een echte kant van henzelf. Zij maken video’s van problemen die iedereen wel eens meemaakt en waar iedereen zich wel in kan vinden. Een ander groot verschil met onze perfecte instagramsterren is dat vloggers minder belang hechten aan hun uiterlijk. Neem nu bijvoorbeeld, sorry Jamilla, Jamilla Baidou die veel mensen aan het lachen krijgt met haar vlogs maar toch niet echt het uiterlijk heeft van een Marisa Papen of Celineshh. Maar moet dat dan? Helemaal niet! En deze trend zet zich ook door in andere socialmedia-kanalen. Ook op Instagram zien we meer echte verhalen en echte beelden. Niet enkel van modellen die toegeven dat hun foto’s inderdaad tegenstrijdig zijn met de werkelijkheid maar ook van jongeren die hun meest intieme problemen delen zoals de strijd tegen kanker.

Echte mensen voor echte bedrijven

Werk je voor een bedrijf en denk je: allemaal goed en wel maar hoe gebruik ik dit in mijn communicatiestrategie? Wel heel simpel: keep it real. Net zoals jongeren problemen hebben met perfecte modellen, hebben ze dat ook met perfecte bedrijven. Perfectie bestaat niet. Dus toon beelden die echt zijn. Ga op zoek gaan naar authenticiteit. Naar echte mensen in je bedrijf. Mensen die representatief zijn voor jouw bedrijf.

Linde Merckpoel van Studio Brussel — by Florian Poel
Linde Merckpoel van Studio Brussel — by Florian Poel

Studio Brussel is een voorbeeld van zeer goede authenticiteit. Hun doelgroep zijn ook vooral jongeren en ze hebben begrepen dat perfectionisme vandaag de dag niet meer nodig is. Integendeel, met foto’s zoals hierboven bereiken ze juist meer jongeren dan met de perfecte foto.

Dus we besluiten: toon je zoals je bent en niet zoals je wilt dat je zou zijn.