Magazine met nieuws uit én over communicatieland. Geschreven door studenten en docenten van de opleiding Professionele Bachelor Communicatiemanagement van Hogeschool PXL.

SPECTACLES van Snapchat, dé trend van 2017?

by <a href='https://comma.smallteaser.com/user/toonmiermans' class='captionLink'>Miermans Toon</a>
by Miermans Toon

Spectacles van Snapchat, dé trend van 2017? Als het van Nicolas Lambrechts afhangt wel. Nicolas is project manager van Stressfactor LIVE. Een festivaltour in Vlaanderen die de speelplaats van een middelbare school omtovert tot een uniek festival. Ik sprak met hem over hoe je trends kan gebruiken om een jong publiek te blijven boeien. De Spectacles van Snapchat is één van zijn geheime wapens.

Nicolas Lambrechts is Project manager van Stressfactor Live. Hij studeerde eventmanagement aan de Karel de Grote Hogeschool in Antwerpen. In zijn 3de jaar deed hij stage bij Stressfactor. Hij on er nadien onmiddellijk aan de slag.

Wat is het verschil tussen communiceren naar jongeren en communiceren naar volwassenen ?

Nicolas Lambrechts: “Het is veel minder zakelijk en veel persoonlijker, we hebben door de jaren heen onze visie wel moeten aanpassen. Vroeger communiceerden wij als een bedrijf dat boven henstond. Nu profileert Stressfactor zich als een project op maat voor jongeren. Ze kunnen ons heel makkelijk bereiken. We zijn bezig met een messenger tool te implementeren in onze website. We houden rechtstreeks contact via Facebook. Het voor- en nadeel is dat je op heel veel platformen actief moet zijn. We zijn heel actief op Snapchat omdat 90% van onze doelgroep hierop actief is. Hetzelfde voor Instagram en Facebook. Vanaf dit jaar gaan we ook ‘vloggen’ omdat we willen dat de leerlingen weten wie de personen zijn achter het project Stressfactor. We proberen dus een band te creëren met de leerlingen. Het leuke daaraan is dat het een heel dankbare doelgroep is. Het zijn vaak mensen die heel eerlijk en oprecht zijn. Als iets niet goed is, weet je dat direct.”

Jongeren zijn heel gevoelig voor trends, hoe speel je daar op in op sociale media ?

Nicolas Lambrechts: “We merken heel snel binnen onze doelgroep wat er leeft en sterft. We zien bijvoorbeeld dat die doelgroep niet bezig is met de Amerikaanse verkiezingen. Waar ze dan wel weer mee bezig zijn, zijn de Amerikaanse trends die overwaaien zoals de Mannequin Challenge. Je zit eigenlijk met een doelgroep die heel snel content overnemen en dat zelf ook willen creëren. Er is dus eigenlijk een soort van uitwisseling van ideeën. Als wij iets doen dan merken wij direct of dat aanslaat of niet. We proberen heel snel mee te zijn met trends. Omdat wij een redelijk kleine organisatie zijn, zijn wij daar heel flexibel in en kunnen wij heel snel reageren op een nieuwe hype. We hoeven geen verantwoording af te leggen over budgetten maar kunnen snel overleggen en de video posten.”

“Iets dat vandaag een hype is, is volgende week weer gepasseerd. Dat is het nadeel van Social media.”

Nu we over trends spreken, ik zag dat je de ‘Spectacles’ van Snapchat hebt aangeschaft. Wat is het en hoe werkt zo een Spectacles ?

Nicolas Lambrechts: “De Spectacles zijn speciaal ontworpen door Snapchat om met 1 druk op de knop een 10 seconden durende video te maken. Via bluetooth kan je deze video dan uploaden naar je Snapchataccount. De beelden verschijnen dan op je verhaal en je volgers kunnen een filmpje zowel horizontaal als verticaal bekijken. De beelden moet je wel nog eerst accepteren. Je zal dus niet per ongeluk een filmpje van op het toilet kunnen uploaden (lacht). Met één batterij kan je 45 minuten filmen, dat zijn dus heel wat 10 seconden filmpjes.”

by <a href='https://comma.smallteaser.com/user/toonmiermans' class='captionLink'>Miermans Toon</a>
by Miermans Toon

Waarom heb je de Spectacles gekocht ?

Nicolas Lambrechts: “Wat heel belangrijk is voor een organisatie als Stressfactor is content creëren. Het is heel belangrijk om relevante content te hebben. Ik heb ze dus eigenlijk gekocht om zelf content te kunnen maken op ons festival. Het is niet de bedoeling dat onze doelgroep steeds dezelfde content op hun Facebook tegenkomen. Dus als wij aan Regi vragen om de Spectacles op te zetten tijdens het plaatjes draaien, krijgt de kijker het gevoel dat hij zelf achter de draaitafels staat. Zeker met de muziek erbij creëert dat een heel speciaal effect. Zoiets stelt je in staat om zonder veel moeite een interessant verhaal te brengen tot bij je doelgroep. Je kan de bril ook heel snel doorgeven, met één druk op de knop maak je een video, iedereen kan dat. De drempel is dus zeer laag bij dit toestel. Daarnaast vond ik het ook gewoon een leuk hebbeding om in mijn bezit te hebben.”

What you see is what you get

Is het dan belangrijk om als eerste te reageren op een trend ?

Nicolas Lambrechts: “De eerste niet zozeer, maar je moet vooral heel snel op al die trends inspelen. Omdat zeker onze doelgroep, die 12-18 jarigen heel snel iets hebben van : ‘dat heb ik al 100 keer gezien’. Als je inspringt op een trend moet je beter zijn dan de eerste 2 voorbeelden die viraal zijn gegaan. Als je dit een week te laat doet ga je de mist in. We moeten natuurlijk ook content delen die aansluit bij ons festival en onze doelgroep. Je kan dus niet zomaar op iedere trend inspelen.”

Een andere trend zijn de stijgende ticketprijzen van grote festivals zoals Pukkelpop en Rock Werchter, hoe maak je stressfactor betaalbaar voor jongeren ?

Nicolas Lambrechts: “We hebben een vast format binnen stressfactor. Dit bestaat uit2 delen. Enerzijds heb je de inkomsten van de scholen, we rekenen 9.90 euro aan per leerling met een maximum van 1100 leerlingen. Anderzijds heb je de opbrengsten die we verkrijgen van onze partners KBC, Tagmag, Kazou. Als we dit niet zouden doen zouden de leerlingen tot 20 euro moeten betalen. We zitten steeds met een heel grote logistieke kost en ook de artiesten worden elk jaar duurder. Als je naar een fuif gaat met Kraantje pappie, Regi, Mark with a K ben je gemakkelijk 15-20 euro kwijt.”

Logo Stressfactor LIVE

Welke kwaliteiten moet je hebben om in de eventsector te kunnen werken ?

Nicolas Lambrechts: “Het overzicht kunnen bewaren. Ik heb al met veel mensen gewerkt en als je je te hard gaat focussen op 1 punt verlies je de dingen die daarrond gebeuren. Als ik met jou een tent aan het opzetten ben, kan ik niet zien wat er achter het podium gebeurt. Dus eigenlijk moet je het overzicht bewaren en tegelijkertijd ook je coolness. Als er problemen opduiken, en die zijn er tijdens elk event, moet je in staat zijn om rationeel te kunnen denken en daar op in te springen. Als er iets gebeurt moet jij degene zijn die een beslissing durft te nemen.

“Maar een van de grootste kenmerken die je moet hebben is dat je gepassioneerd ben door je job en evenementen. Het is geen ‘nine to five’ en er komen heel veel dingen op je af. Maar je moet in staat zijn om dat van je af te zetten. Het is niet simpel om in de sector te geraken, maar eens als je erin zit en je hebt die kwaliteiten dan kan je heel je leven in deze sector vertoeven.”

Wat is het leukste dat je hebt meegemaakt tijdens een stressfactor festival ?

Nicolas Lambrechts: “Elk jaar heb ik wel een kippenvelmomentje, maar als je ziet dat er meer dan 1.000 jongeren voor dat podium staan te dansen geeft dat wel het meeste voldoening. Je spant je een heel jaar in om samen met je team de jongeren een geweldige tijd te laten beleven. Dat is voor mij het belangrijkste.”

Most Recent Articles

Neemt AI binnenkort jouw job over?

Creatief aan de slag met videomarketing

What people want: thought leadership

Livestream, een goed idee?

Videomarketing, dé oplossing?

Show more