Give us a like and we'll keep you in the loop.

We use cookies

We use cookies and other tracking technologies to improve your browsing experience on our website, to show you personalized content and targeted ads, to analyze our website traffic, and to understand where our visitors are coming from. By browsing our website, you consent to our use of cookies and other tracking technologies.
Magazine met nieuws uit én over communicatieland. Geschreven door studenten en docenten van de opleiding Professionele Bachelor Communicatiemanagement van Hogeschool PXL.

VJ's, de eerste jeugdliefde van tieners

Wie was er ook verliefd op VJ’s van JIM TV tijdens de jeugdjaren? Urenlang voor tv zitten en programma na programma bekijken. De jeugd van heel wat studenten heeft er in die zin ongetwijfeld gelijkaardig uitgezien. We keken urenlang naar deze muziekzenders om nieuwe muziek en video’s te ontdekken. Daarbij horen natuurlijk video jockeys zoals Eline de Munck en Sean Dhont. Ze presenteerden de programma’s live om het nog leuker te maken. Ondertussen is het al een tijdje geleden dat we de VJ’s aan het werk hebben gezien. Bovendien lijkt daar ook niet snel verandering in te komen. Dat is te wijten aan de digitale wereld waarin vooral de opgroeiende jeugd thuis is. Maar waarom zijn VJ Eline en VJ Sean nu van het beeldscherm verdwenen?

VJ Sean & VJ Eline
VJ Sean & VJ Eline

Waar is JIM naartoe?

De laatste muziekzender heeft in 2015 de handdoek in de ring gegooid. JIM TV was erg populair in de jeugdjaren van de huidige studenten waaronder ook ikzelf. De VJ’s van toen zijn ondertussen bekend in de Belgische televisiewereld. Eline De Munck was één van dé gezichten van de jongerenzender. In 2015 trok zij de deur achter zich dicht. “Ja, ik heb traantjes gelaten”, aldus Eline. Samen met Sean Dhondt bracht ze uren door in de studio om live uit te zenden.

Socializen op de speelplaats

JIM TV moest haar deuren sluiten omdat kinderen meer tv begonnen te kijken dan jongeren. De zender moest dus plaats ruimen voor kinderprogramma’s. Actie, avontuur en speelsheid zijn nu de thema’s die vooral gericht zijn op jongens. In mijn tijd communiceerden we enkel op de speelplaats over de video’s die we de vorige avond hadden gezien op tv, de beleving was anders. Wij keken elke avond JIM TV en TMF om de volgende dag mee te kunnen praten op school. Vroeger hadden we enkel kabeltelevisie en nu zijn er zoveel meer alternatieven voor jongeren en kinderen. Iedereen heeft een eigen laptop, smartphone en tablet. Kinderen bekijken filmpjes en sturen ze meteen door naar vrienden.

Hot Wheels en Barbie zijn passé

Toen de “speelperiode” met Hot Wheels autootjes en Barbiepoppen gepasseerd was, volgde de “televisieperiode” al snel. Mijn uitgebreide Hot Wheels verzameling was niet langer nodig en verdween in de kast op de speelkamer. Voor velen waren de zenders dus een eerste kennismaking met muziek en videoclips. Terwijl de muziekbeleving vroeger vooral via tv verliep, is dat nu heel anders. Streamingsdiensten zoals Spotify en andere programma’s nemen dat nu allemaal over. Muziekbeleving draait nu om luisteren met vrienden, muziek te delen en reacties uit te lokken over bepaalde liedjes, video’s of muziekstijlen. Terwijl het vroeger allemaal draaide om mee te zijn met de muziek waar we op school over praatten. Ik herinner me nog het dagelijks halfuurtje op de computer van mama om via MSN te chatten. Het volgende halfuurtje was het de beurt aan de grote zus. Ik moest dus alle tijd gebruiken om met zoveel mogelijk klasgenoten te kunnen chatten. De overige tijd keek ik naar muziekzenders om toch maar mee te kunnen praten over dat nieuwste videoclipje.

Wat was er zo “cool” aan live?

Festivalitis was een programma waarbij de kijker een exclusieve blik achter de schermen kreeg op festivals. De VJ’s namen je mee op de festivalweide en lieten je proeven van de hele festivalbeleving. Het was dus de ideale gelegenheid om de sfeer op te snuiven zonder ervoor te moeten betalen. Dat was tijdens onze jeugdjaren het grootste struikelblok: geld om een festival te betalen. Het zakgeld dat we kregen, spendeerden we aan snoepgoed in het snoepwinkeltje naast de school en de ijskraam die in de zomer elke vrijdag aan de schoolpoort stond. Bovendien waren we ook te jong om tussen zo’n grote massa mensen te lopen. JIM TV speelde daar op in door een programma te maken om kinderen de unieke kans te geven om de festivals toch vanop de eerste rij te beleven. Daardoor stemde de muziekzender haar doelpubliek erg tevreden.

Drie lange jaren

Jongeren die nu student zijn beleefden muziek via kabeltelevisie. Daarom knaagt het om deze “nostalgische zenders” te zien verdwijnen. De dag van vandaag hebben kinderen echter geen nood meer aan muziekzenders op tv, iedereen gebruikt hiervoor smartphones en tablets waardoor de muziekbeleving volledig digitaal gebeurt. Streamingsdiensten zijn nu de koploper. Met JIM TV is een stukje nostalgie ondertussen al 3 lange jaren verdwenen. Ik hoop alvast dat mijn eerste jeugdliefdes ooit nog terug te zien zijn op het scherm.